Denken en Doen

Het maken van sociale contacten is voor ouderen een belangrijke reden om te gaan bridgen. De Bridgebond ontwikkelde daarom de interventie Denken en Doen. Door deelname aan Denken en Doen kan eenzaamheid worden verminderd of voorkomen.

Thumbnail

Belangrijke rol voor de bridgedocent

Gedurende twee jaar komen de deelnemers in groepen wekelijks bijeen om onder leiding van een ervaren bridgedocent te leren bridgen. De inhoudelijke regels van het spel en de organisatie eromheen helpen om op natuurlijke wijze binnen de groep het sociaal verband aan te brengen en te verstevigen. De bridgedocent heeft een belangrijke rol bij het creƫren van een positieve sociale omgeving en het stimuleren van de sociale interactie tussen deelnemers. Na drie lessenseries worden grotere groepen gevormd waaruit weer nieuwe contacten ontstaan. Ook na afloop van de interventie blijven de deelnemers bridgen.

Veelbelovende effecten

Studies naar de effecten van Denken en Doen zijn veelbelovend: deelnemers zijn minder eenzaam dan voor deelname en meer tevreden met hun sociale contacten. De samenwerking met de gemeente en lokale bridgeclubs, de kwaliteit van de bridgedocenten, de duur van de interventie en de veilige en gezellige groepssfeer zijn belangrijke succesfactoren van de interventie.

De interventie is in oktober 2019 erkend als Goed onderbouwd door de Commissie Gezond Leven (CGL) van het RIVM. Lees de volledige interventiebeschrijving in de CGL-databank.